sirien: jo, to je pravda, že tam tohle spojení také je, jen mi přišlo, že o tom ten článek až tak nebyl. přišlo mi, že se zaměřoval právě na ten fenomén, jak jsou kozula a magický systém tím středobodem, často pro mnoho lidí nezřetelně, kolem kterého se DnD systém buduje. to mi na tom přijde zajímavé.
to že lidé nebudou vnímat systém bez nějakého ikonického fluffu stejně, je také zajímavý fenomén, jen prostě jiný.
Corny: viz výše. přijde mi škoda rozmělnit to jádro článku (které imho za zamyšlení u DnD stojí) do odlišného fenoménu "DrD bez kudůka není pro mnoho hráčů DrD" (a uznávám, že to zdůrazňuju i proto, že zrovna s tímhle vyjádřením nesouhlasím, protože u nás se za 30 let nikdy žádný kudůk nehrál a krollové jen jednou v jedné funny "všechny postavy jsou krollové, včetně kouzelníků a alchymistů" mini kampani)
A zajímavé na tom je i to, že DrD vlastně takovéto "jádro" nemá. Mohl by jím být soubojový systém, kdyby ho autoři nerozbili tím, že ho rozdvojili na nekompatibilní ZSS a RSS).
Plus je to vidět i v pokusech o inkarnace DrD+, Drd2 atd ...žo to tento středobod, který autor článku u DnD vidí v magickém systému/kozulech, v DrD právě chybí.