Siriene, chtěl jsem ti napsat, že s tím článkem jdeš tak 15 let s křížkem po funuse, protože tehdy jsme to skutečně řešili, kdežto dneska snad nemůže existovat nikdo soudnej, kdo si myslí, že na systému nezáleží. A hle, Gergon to zachránil a je diskuze. :D
Ale já jsem tu kvůli něčemu jinýmu
sirien píše:
(I když Markus pokud se tu mihne by asi taky mohl mít co říct.) Nebo těch lidí co dřív psali jak systémy předělávaj, ale kterejch s postupujícíma edicema docela ubejvá
Takže asi takhle. Na AD&D 2e mám milé vzpomínky, ale je to přeplácanej bordel asi jako Dračí doupě. A kdo říká, že nevypouští, tak si lže do kapsy stejně jako všichni lidi, co "hrajou Dračí doupě", což je hra, která je as written
doslova nehratelná a vyžaduje masivní proškrtání, aby se vůbec aspoň trošinku dala hrát.
Ti lidi si sami neuvědomují, co všechno z DrD vypustili – odhadem tak 95 % pravidel je minimum, aby se z toho stalo něco hratelného. Protože DrD není jenom souboják a hod na past, ale taky pravidla typu jak daleko dočuchne hraničářův pes ve dne a jak v noci. U druida bys měl hlídat jestli náhodou nepřekračuje frekventované cesty (je přesně dáno, kolik max lidí po cestě denně může projít). U válečníka bys měl vést extrémní byrokracii a sledovat, kolik
zkušeností získal s tou kterou zbraní. A celý systém počítání zk. je byrokratův vlhký sen. Atakdále atakdále... Tohle všechno musí ven, jinak se to fakt hrát nedá! (Sirien uvedl spoustu dalších příkladů.)
A AD&D 2e... je na tom popravdě trochu líp (protože by byla ostuda, kdyby na tom cokoli nebylo líp než Dračí doupě), ale je toho taky dost, co se běžně vyhazovalo. Dívám se především na zbraňové dovednosti, a co teprve ty nezbraňové. Všechny ty způsoby, jak se u toho vypočítávají přesné hodnoty procent a modifikátorů, každá dovednost má pomalu vlastní subsystém - moc nevěřím tomu, že to někdo hrál as written (přečtěte si stopování... LOL). Zbraně mají milion statistik - opravdu hrajete třeba na jejich speed factory a velikosti? Hrajete na vztahy mezi sečným/bodným/tupým zraněním a různými typy zbrojí? V kapitole magie vidím celý subsystém iluzí, který jsem snad v životě ani nečetl. Magický výzkum? Co to je? Souboják... situační modifikátory k iniciativě? Really? Tabulka výsledků pěstního boje a wrestlingu? Kapitola NPC je podle mě houfně ignorovaná celá, kapitola Visino and Light taky (tabulka dohledu v noci, mlze, sněhové vánici... kolikrát jste ji použili?). Pohyb pravděpodobně všichni šidí, zatížení samozřejmě naprosto všichni. Atakdále atakdále...
Prosím vás lidi, přestaňte si nalhávat, že to hrajete jak, je to napsané a nic nevyhazujete!
Já samozřejmě chápu princip modulárních systémů (což tohle nejsou, BTW) nebo systémů jako stavebnice. Hraju DCC, kde taky řadu věcí ignoruju (pravidla magických duelů). Tyhle staré hry navíc
předpokládaly, že hráči je budou upravovat, a byly psané mentalitou "radši tam těch pravidel dáme víc, oni si to hráči nějak sami přeberou". To byla doba, kdy kdybyste někomu řekli, že hrajete cokoli "as written" se vším všudy, tak se vám vysměje - to se prostě nedělalo, byla to naprosto ujetá představa. Reálně to není možné.
(Mimochodem, jak tím znovu listuju, tak mě chytá nostalgie a říkám si, že to AD&D 2e byla vlastně fajn hra... když jste jí tak třetinu ignorovali. Což je docela dobrý poměr. Dračáku se musí ignorovat těch 95 %)