Loki: Problém je, že já prostě znám lidi co ADnD ořezávali a předělávali ve velkém. To, že Ty žádné takové neznáš, může být stejně tak dobře jen Tvoje bublina. Obecně svědectví o existenci jevu bývají relevantnější než svědectví o jeho neexistenci, že ano. Zvlášť, když víme, že online komunity mívají oproti domácím skupinám obecný výkyv směrem k RAW/RAI hraní, takže když i přesto v téhle komunitě znám lidi co to předělávali, tak sorry, mám tendenci spíš věřit tomu, že to ADnD seškrtávané a převorávané bylo, bez ohledu na Tvojí jedinečnou zkušenost. Takže to tam v tom článku minimálně zatím s docela klidným svědomím a bez dovolení nechám :)
Lethrendis: jakože - Corny má pravdu, v tom svém "nesouhlasu" řešíš něco, o čem ten článek moc neni. Ale popravdě do toho asi nechci nějak extra zabředávat, zdá se mi, že co stálo za řečení jste už stihli říct i beze mě.
Gergon: zjevně se hodně projevuje, že hraješ (a řešíš) převážně jednu systémovou rodinu (DrD, DnD...) - tam těch rozdílů skutečně moc není a ta hra je podobná. Nicméně. Až na to, že neni. Ostatně je to vidět na tom, jak i když říkáš, že to je vcelku jedno, zároveň jsi velmi hlasitý fanoušek DnD 5e.
Tvůj příklad se sesíláním kouzla je mimochodem dost mimo a skutečně je cítit že hlavně DMuješ - jako hráč bys rozdíl mezi Modrými blesky a Magickou střelou vnímal velmi intenzivně - prozačátek tím prvním můžeš propálit všechnu svou magii naráz, zatímco to druhé Ti nikdy nesežere víc, než 1 Pozici, byť třeba tu nejvyšší. Následky podobného rozdílu na další hru jsou myslím zřejmé (o tom že Tě jeden systém nutí do dost ošemetného rozhodování zatímco druhý ne nemluvě).
Hraní kouzelníka je pak hodně o něčem jinym jak co do feelingu věci tak co do rozhodnutí co za něj děláš - což se pak samozřejmě výrazně promítne do další podoby hry (jestli propálim 2 pozice z 10, byť nejvyšší, a jestli propálim 50 nebo dokonce 80 nebo 100% svojí magenergie, se hodně podepíše na tom, jaká rozhodnutí udělám). Že Ti v tu chvíli přijde že "to by přece nebyl moc rozdíl" je spíš o tom, že nevidíš přímé srovnání, zejména v přesahu toho jednoho momentu, než o tom, že by to rozdíl fakt nebyl. Podobně dojem že "hráči řeší systém míň než já" - vědomě možná ano, ale věř tomu, že pokud ten systém sami znají (a nečekají jen na to co jim řekneš Ty), tak to co jim ten systém ne/dovoluje nebo v čem je ne/podporuje při té hře cítí a řídí se tím, byť o tom třeba nemluví.