LokiB píše:
Protože někomu by mihlo přijít, že cílem podobné mechaniky je "umožnit hráči získat nějaký pocit při hře" (například "chci víc zraňovat protivníka, u kterého si myslím, že ho snadno zasáhnu") ... ale jestli výsledek číselně neodpovídá představě hráče, kterou mechanika vyvolává, je to stále dobrá mechanika?
Tohle je mimochodem fakt dobrá otázka a rozhodně stojí za vypíchnutí (resp. byla by škoda, kdyby zmizela s vydělením tématu do separátní diskuse).
Moje intuitivní odpověď by ještě relativně nedávno byla "je to špatně". Ale.
Ale před nějakou dobou jsem udělal jednu takovou věc, kterou by možná spousta lidí čekala, že sem udělal o hodně moc dřív, ale z nějakého důvodu to tak není - skutečně sem si spočítal, jaký je statistický efekt mechaniky 9 again a 8 again ve WoDčku (resp. v STs). Byl jsem... well... velmi překvapen.
Sorry všem, kterým zkazím radost: 9 again a v podstatě i 8 again jsou asi tak dobré, jako laciné cetky. Zcela vážně, zlatá kostička k dobru. Statisticky.
Až na to, že to tak z nějakého důvodu mnohdy nefunguje. Hráči milujou 9 a 8 again tak moc, že když se je jako vypravěč snažím zkorumpovat (long story, prostě nabízím mechanické výhody teď výměnou za corruption pointy do budoucna), tak nabídnutí 9 a 8 again je pro ně mnohem, MNOHEM větší pokušení, než by být mělo.
A potom, co sem si tuhle analýzu provedl, jsem zjistil, že pro mě taky a to bez ohledu na to, že to vím. Přitom statisticky to nedává moc smysl a já nepatřím k lidem, co by chodili sázet Sportku. Takže kde je chyba v úvaze?
V tom, že pamatuju boží scény. Scény, kdy sem totálně rozjebal záporáka 6 úspěchama na 5 kostkách - a to mi z prvního hodu padly jen 2 úspěchy. A byly to devítky. A já měl brokovnici - 9 again. A pak padla devítka. A pak znovu. A ještě dvakrát. (Kecám, minimálně jedno z toho byla nula, myslim, ale not the point.)
Statistická anomálie? Ano, jistě. Cool moment? Mnohem víc jistě.
Trik je v tom, že moment, kdy hráči záleží na tom, aby takovou mechaniku měl, je moment, kdy hráč sám jde gamblovat. Buď to je dramatický moment v příběhu, kdy sou sázky vysoko, nebo to je chvíle, kdy hráč touží po jakékoliv výhodě, protože chce totálně maximální možný výsledek. Že to dává statisticky málo? Čert to vem, dává to něco, sypte to sem.
Když to pak zafunguje, je to o to víc win. Neni to jen "hej, jo, hodil sem potřebnej 1 úspěch na 3 kostkách, win". Je to "hej, jo, devítky při 9 again, 6 úspěchů, IN YOUR FACE!"
Drama, drama, drama.
Hráči WoDčka milujou 9 a 8 again mechaniky, i když jejich statistickej dopad je malej. Mají přehnanou intuitivní představu o tom, jak moc jim to zvedá šance? Myslím, že ano. Škodí to hře? Naopak - dává to do hry věc, o které designeři vědí, že to je "cetka", takže nemusí mít strach jí pohazovat okolo, když na to přijde, ale je to cetka, kterou hráči milují. A když jim řekneš, jak laciná je, stejně jí budou milovat.
Takže... dneska je má odpověď na Tvou otázku opačná. Možná s nějakými výhradami, určitě existují případy, kdy by se mi to nelíbilo, nicméně v zásadě to je ten point.