Možná by bylo dobré dát diskuzi nějaký směr, protože takhle moc vlastně nevím, k čemu se snažíme dostat. K tvorbě nějaké nové univerzální hry, která lidi chytne, nebo k tomu, jak získávat nové hráče?
Ad noví hráči: Já sám (se svým okolím) jsem se k RPG dostal přes gamebooky. Byla to dobrá chytrá zábava a vydání nového dílu Lone Wolfa pro mě bylo Vánocemi. Pak mi někdo starší řekl, že existuje podobná hra, která je pro víc hráčů a ve které možnosti nejsou omezeny nabídkami v textu. A bylo to :) Ovšem počítače dobu změnily. Teď už děti na gamebooky asi těžko kdo naláká, když si mohou zahrát na počítači prakticky cokoliv. A je to škoda, protože mi přijde, že právě gamebooky byly pro RPG tím dobrým podhoubím.
Jestli jsou v dnešní době podhoubím počítačové hry (adventury, RPG onlinovky, ...), to nevím, ale jelikož my se asi nepustíme do programování počítačových her, nezbývá nám nic jiného, než získávat nové hráče "postaru". Přes mladší sourozence, kamarády v okolí, spolustudenty na kolejích, pořádáním opengamingů... Nic víc mě opravdu nenapadá. (Peníze na nějakou masivní kampaň do toho asi nikdo z nás nedá...)
Ad systém: Měl by být jednoduchý a flexibilní. Já za sebe nedám dopustit na Střepy snů. Je to poutavé, jednoduše vysvětlitelné a jednoduché. Co vysvětlím, to se hraje (tedy něco mezi Lite verzí a full verzí) s tím, že dodám, že hra by se dala ještě rozšiřit o další pravidla. S "nutnou filmovostí" problém nemám, protože to nehrotím. Prostě až hráč/skupinka vyčerpá svoje vyprávění, přesune se scéna na dalšího. Ono to totiž funguje tak, že čím víc filmové sekvence a střihy po hráčích chcete, tím to je rozpačitější a křečovitější a skončí to špatně. Proto je nejlepší nad něčím takovým vůbec nepřemýšlet...
Jako další vhodný systém mi přijde Fate Accelerated. (Ten plánuji vyzkoušet při nejbližší vhodné příležitosti.) Je snadný, dá se v něm odehrát cokoliv a dokonce obsahuje i (volitelný) souboják (!) Hráči, které to zaujme, pak mohou pokračovat plnou verzí. Co víc chtít?
Proto si myslím, že stojaté vody by mohl rozvířit překlad Fate Accelerated do češtiny a pokud to, Sparkle, i vytiskneš a vydáš (byť jen v nějakém zkušebním malém nákladu), tak to bude skutečně počin. Dále doufám, že v češtině vyjde ten 13th Age a dále by bylo dobré nezaváhat s DnD Next. Překlad by bylo dobré udělat hned po vydání. Případně nějaká práva na vydání v češtině by se sehnat nepodařilo?
To je za mě asi vše...