Alnag: Jenomže s šachů můžeš onen dramatický prvek vyškrtonout a nic se nestane, hra bude nadále zábavná, když dramatický prvek vyškrtneš z MW tak se ta hra nebude dát hrát (teoreticky by se sice možná hrát dala, ale já se zabývám praxí a ta říká, že je to nerealizovatelné...)
To by se dalo říci i o ostatních hrách, nicméně nikdo je nebude hrát zcela v rozporu s jejich preferencí, protože to prostě nemá smysl, když existuje něco vhodnějšího.
Co se mechanik týče, tak ano, mechaniky hodně určují preferenci dané hry, nicméně ani zdaleka ne zcela, na dané RPG je IMHO nutné nahlížet i jinak než jako na soubor mechanik, je třeba číst doprovodné texty, které taky významě ovlivňují výsledný styl hry tj. DnD bude díky celkovému feelingu (a mechanikám, které to v případě d20 opravdu IMHO podporují) tíhnout převážně ke gamismu (pokud toto tíhnutí nezmění např silný setting), GURPS bude ve výsledku víceméně simulačního charakteru (ač mechaniky k tomu nutně nevedou, celková konstrukce k tomu navádí) a hraní Vampírů skončí (přestože mechaniky jsou víceméně simulačního charakteru) dramaticky, protože je tak konstruovaná celá příručka...