LokiB píše:
Tak já a moje bublina máme jiné zkušenosti. PJové dělaji všichni na začátku zcela zásadní chyby, v pochopení pravidel, ve vedení hry, v podstatě ve všem, a všichni dostali další šance, většinou je pochopili a poučili se.
Tak to máte dobré. Já byl předloni přítomen dvěma ukázkovým hrám, na kterých bylo celkem 14 lidí a dva různí Vypravěči. Jedna hra byla slabá, druhá byla vyloženě mizerná, i když ty dvě hodiny hraní si dotyčný PJ připravoval 30 hodin. V obou byli lidé ze stejného okruhu známých, i když to nebyli přímo nejlepší kamarádi dotyčných.
Ani jeden z hráčů neměl zájem o druhou hru, když tedy nepočítám jednoho člověka, který v té době už měl za sebou dvě hry se mnou. Ani jeden z oslovených lidí ale už neměl chuť zkoušet žádné jiné RPG, ani ta, které jsem nabízel já.
Loni jsem byl u jiného sezení, které vedla částečně zkušená Vypravěčka pro dva dlouholeté hráče. Už na začátku udělala pár chyb (nic jsem na ně neřekl). Když jsem se později ptal, jak to vidí, tak říkala, že v pohodě. Ptal jsem se i jednoho z hráčů, který byl naopak velmi zklamán a ani on, ani jeho spoluhráč už hrát nechtěli. Dotyčná slečna se následně odhlásila i z mé plánované hry s tím, že momentálně nemá náladu na RPG.
Nechci teď hodnotit použité systémy, protože mi šlo spíše o ilustraci, s jakými situacemi se setkávám já. Když se sejdou dobří kamarádi, kteří jsou parta i bez hraní RPG a hledají nějakou formu zábavy, tak na nějakých chybách nezáleží. Buď je překonají příště, nebo si najdou jinou formu zábavy a nic moc se neděje.
U skupin, ve kterých se sejdou různí hráči, ale tyhle počáteční chyby hrajou mnohem větší roli, a podle mého pozorování můžou velmi snadno způsobit, že žádné herní skupiny ani nevzniknou.
Ne že by dobré hry měly 100% nebo třeba jen 90% úspěšnost, ale třeba na 50% se dostanou. Tedy polovina hráčů odpadne, polovina hráčů chce hrát i podruhé. Pro někoho to není zásadní problém, protože má hráčů dost. Pro někoho je hledání spoluhráčů dost náročné.
O tomhle jsme se bavili už mnohokrát předtím, a dal jsi jasně najevo, že ti jsou hráči mimo tvůj okruh kamarádů celkem ukradení. Já to vidím jinak. Není třeba se dohadovat o tom, kdo to vidí lépe, nebo komu na čem záleží. Jde spíše o to, že ty i já svou optikou pohlížíme na různé RPG produkty.
Mně různé chyby, blbé vedení hry, nevhodné systémy a další věci aktivně snižují okruh potenciálních spoluhráčů. I díky Covidu jsem se teď dostal na minimální počty, ve kterých má ještě smysl hrát.
LokiB píše:
protože opravdu nemá cena diskutovat s někým, kdo "pochopit nechce".
Hm, super. Takže když ty nebo Tirus nechápete, že mi špatně vedené hry zmenšují okruh hráčů, tak je to v pohodě. Ale když mě se nelíbí (nebo nechci chápat - ono to vyjde nastejno), že někomu nevadí nechávat nováčky dělat zbytečné chybvy, tak je to moje vina.
Protože to je věc, u které tyhle debaty obvykle končí.
Nicméně - nechci to řešit. Můžu věnovat čas práci na RPG, kterou cíloví hráči ocení, tak to tak udělám, a DH už budu řešit pouze v případě, když mi bude v tomto cíli překážet.