Tak hele, System Shock BYL považovaný v době kdy vyšel za RPG (a pořád JE), narozdíl od jiných stříleček a hopsaček má těch prvků hafo, pokud jsi hrál tak víš jak moc jich tam je. Ano, je tam akce i střílení, ale to do akčních PC RPG patří, jinak by se mohlo úplně stejným uvažováním odpískat i třeba Gothic nebo Witcher za ne-RPG. Luk nebo sci-fi zbraň, jde o to samé. Bioshock není pravý nástupce SS, a narozdíl od něj ani není považován za RPG, jen má pár RPG prvků - narozdíl od něj tam prostě není tolik kustomizace, nejsou tam rozdílné způsoby řešení hry podle skillů (povolání jako hacker, thief, podobně jak v Deusu), psy tam fungovala jinak...Pokud trochu zagooglíš, tak si všimneš že všude máš že SS je RPG (a dokonce legendární), zatímco BS je jen střílečka s trochu RPG prvky.
A Deus Ex je "RPG jako řemen", máš tam skill pointy, augmentaci postavy, spousta optional questů, immersive příběh a hlavně - ve své době kdy to vyšlo, časopisy u nás psali že je to první RPG, kde opravdu můžeš hrou projít jinými herními způsoby, jako že například se do budovy naheckuješ a přeprogramuješ střelné věže, nebo se tam vplížíš, vpáčíš a do ventilační šachty pustíš jedovatý plyn, nebo naopak vrazíš hlavním vchodem a všechno postřílíš (aneb hacker, thief/spy a mariňák.) Co víc, mohlo se to i kombinovat díky skill pointům už od začátku, takže to nebylo ultra-vyhraněné. -> plus damage nezáležel jako v klasických akčních hrách na zbrani, ale na tvých skill pointech v dané zbrani, tvých statech a augmentacích plus síle zbraňe samotné. Což je jednoznačný rys RPG, ve střílečkách jde o skillu hráče, ne o kombinaci hráče a schopnosti ovládat danou zbraň postavou. ...dokonce se ti i crosshair hýbal podle toho jak jsi skilled, a hit/miss záležel na tom jaký máš skill. SS fungoval podobně.